«Перемога в повітрі – уламки на землі»

Представниками ВГО «Союз «Народна Пам'ять» були знайдені фрагменти літака часів 1941-1944 рр.

Зовсім нещодавно на гарячу лінію ВГО «Союз «Народна Пам'ять» надійшов дзвінок з Житомирщини, від Поліщука Петра Степановича, який розповів, що дзвонить за дорученням директора і є представником ТОВ «Кам'янське». Петро Степанович повідомив, що на полях, які орендує їх підприємство, поблизу села Шевченко Романівського р-ну Житомирської області, механізатори постійно знаходять фрагменти металу зеленого кольору. До якої саме техніки належить метал – незрозуміло, але є ймовірність, що цей дюралюміній ще часів Другої світової війни.

Таке припущення було зроблено неспроста. Петро Степанович – місцевий житель села Шевченка. Ще в дитинстві він чув від своєї матері історії про жорстокі повітряні бої, які велися над селом у роки Війни. Місцеві поговорювали, що в одному з них над селом було збито 6 радянських літаків. Один впав на полі біля села.

Старший брат Петра, будучи ще хлопчиськом у ті післявоєнні роки, не раз бігав на поле та збирав уламки літака, що впав, просто здаючи їх на металобрухт. За словами матері, йому вдалося тоді унести фрагменти одного крила і хвіст – більшу частину фюзеляжу літака, що лежала на поверхні. Іншу ж частину, що знаходилася в землі, ніхто не хотів розкопувати. Всі, навіть найдопитливіші, боялися виявити там боєприпаси, що не вибухнули і загиблого пілота.

З часом всі стали забувати про літак, що впав. З 60-х років, після меліорації (осушення земель), на полі почали проводитися сільськогосподарські роботи. В результаті, земля багато разів була переорана, а частини літака розтягнуті по великій території. Але ось, через стільки років, знайдені фрагменти металу знову нагадали місцевим про трагедію давно минулих років.

Саме тому, Петро Степанович і зв'язався з нашою організацією, щоб представники «Союз «Народна Пам'ять» приїхали і допомогли встановити історичну правду. Можливо знайдені фрагменти якраз є уламками того збитого радянського літака.

На початку жовтня 2016-го, наші пошуковці вирушили на розвідку в Романівський район і, пройшовши по полю з металошукачем, знайшли безліч уламків, про які говорили механізатори.

Також, за допомогою приладу глибинного пошуку - магнітометра, встановили місця потужних сигналів. На глибині 3-4 м прилад показав велике скупчення металу. Було прийнято рішення – розпочати роботи з вилучення і дослідження уламків.

З 18 по 21 жовтня пошуковці ВГО «Союз «Народна Пам'ять» працювали на поле у с. Шевченко. Варто відзначити, що завдяки дієвій допомозі директора ТОВ «Кам'янське» Грищука Олега Петровича, хлопцям надали затишне і тепле житло, організували триразове гаряче харчування у місцевій їдальні. Для більшої ефективності робіт на полі, виділили необхідну важку сільськогосподарську техніку – екскаватор, бульдозер, кран, машину з водяною помпою.

Першим етапом роботи було визначення та огороджування точної території падіння літака. Далі до роботи долучився бульдозер, який прибрав і зберіг 60-сантиметровий чорноземний шар землі.

Після, пошуковці зробили пару контрольних шурфів, щоб упевнитися чи на правильному вони шляху. І дійсно, у ґрунті траплялося все більше і більше уламків. Пошуковцям довелося б багато і довго копати, щоб досягти потрібної глибини. Але, на щастя, під рукою був екскаватор.

Землю з кожного піднятого ковша потрібно було перевіряти, неодноразово спускатися в розкоп з лопатами і щупом, ретельно вивчати кожен сантиметр відвалу. Цей процес дуже важливий, тому що не можна було допустити пошкодження або втрату фрагментів літака, які знаходяться в грунті.

І ось цей момент настав. На глибині більше 3 метрів пошуковці щупом уперлися в метал. Це свідчило про те, що фрагменти літака вже зовсім близько, тому далі належала акуратна ручна робота з вилучення та очищення знайдених артефактів.

Як виявилося, глибоко в землі – в «мішанині» з чорнозему та глини, знаходився літаковий двигун з лопатями гвинта. Нашим пошуковцям довелося неабияк попотіти, щоб він постав перед очима.

Роботи пошуковців не залишилися без уваги місцевих жителів та ЗМІ. Інтерв'ю для телеканалу «1+1» дав Євген Куковеров, виконавчий директор з польового та архівного пошуку ВГО «Союз «Народна Пам'ять».

Зібралося багато школярів з довколишніх сел, які вперше у своєму житті на власні очі спостерігали роботу пошукового загону. Багато з них знімали фото і відео, в той час як представники «Народної Пам'яті» розповідали про події Другої світової війни та відповідали на запитання.

З 4-х метрової глибини знахідка була піднята за допомогою крана.

Після цього, двигун з лопатями гвинта промили водою. Тепер можна було побачити заводські номери, завдяки яким, пошуковці встановлять тип літака, рік і місце випуску, до якої частини він був приписаний, а якщо пощастить, зможуть дізнатися весь його бойовий шлях і навіть ім'я льотчика, який керував літаком в той фатальний день.

Залишився тоді в живих пілот чи ні – невідомо, але пошуковики зроблять все можливе, щоб відновити історію того бою.

На даний момент залишається тільки одне питання: фрагменти якого саме літака вдалося виявити пошуковикам? За номерами і візуально, знайдений мотор ідентифікується як М88. Його встановлювали, як на літаки типу Су-2 та і Іл-4.

За даними Центрального архіву Міністерства оборони колишнього СРСР (м. Подольськ), на цій території в небі війни билися бомбардувальники обох модифікацій. Одним словом, все ще ведеться палка полеміка з цього приводу. Тільки після скрупульозної роботи з вивченням всіх нюансів, пошуковці точно зможуть назвати тип літака.

У будь-якому випадку, чи це Су-2 або Іл-4 – знахідка досить унікальна, і з упевненістю можна сказати, що для представників ВГО «Союз «Народна Пам'ять» далеко не остання.

Зі знайденими артефактами можна буде ознайомитися в одному з Центральних музеїв України, куди незабаром вони будуть передані.

  • Русский
  • Українська
  • English